Ystävänpäivä

 

”Voi ei! Mä unohin kokonaan,et lauantaina on ystävänpäivä! Mä en ehi millään tehä kaikkille kortteja.. URGH!” Käytävällä olevien päät kääntyivät huutajaa kohti mutta sitten kääntyivät pian pois päin. ”Siis mä en kestä, multa lähtee kohta pää tämän kanssa! Kai sä autat mua Iitu?” huutaja kysyi.

”Sori Mimmi mut mulla on omia menoja.. Joku toinen kerta.”

Mimmin suu jäi auki hämmästyksestä ja tunnin alussa hänen leuat olivat aivan jumissa.

     Koulupäivän jälkeen Mimmi oli maassa. ”Mistä mä saisin aikaa tehä kortteja? Ei mulla ees oo tarvikkeita! Tää on kammoin ystävänpäivä”.

         

          Kotona Mimmi kertoi pulmastaan äidilleen. Äiti mietti hetken ja sanoi: ”Jos kaverisi ovat tosi hyviä kavereita, he ymmärtävät kyllä kunhan selität”.

Mimmi huokaisi ja lähti murehtimaan asiaa omaan huoneeseensa.

Enää kaksi päivää ystäväpäivään.. Kortit pitäisi antaa huomenna eikä mulla ole edes kopiopaperia! Mimmi mietti ja sitten hän päätti kertoa totuuden kavereille. Toivottavasti äiti on oikeassa..

 

          Mimmi käveri koulun käytävällä nahden ympärillään halaavia ystävyksiä sekä ystävänpäiväkortteja. Miten selitän niille? Mitä jos ne jättää mut? Mimmiä rupesi hiukan pelottamaan asia, mitä enemmän hän sitä miettikään.

Sitten Mimmi huomasi kaverit käytävän päässä jakamassa kortteja. Hän nielaisi ja sanoi mielessään: ”Sä selviät tästä!”

          Kaverit tulivat Mimmin luo ja antoivat korttinsa hänelle. Mimmin teki mieli itkeä ja huutaa mutta ei hän kehdannut. Mimmi nielaisi uudestaan ja avasi suunsa. Sitten se tapahtui. Mimmin poskille rupesi valumaan suuria kyyneleitä. Pian tajuttuaan asian, Mimmi sanoi: ”Mä olin unohtanu kokonaan, et huomenna on ystävänpäivä eikä mulla ollu tarvikkeitakaan kortteihin! Ja nyt ku mulla ei oo teille korttejakaan nii te kait jätätte mut yksin..” Mimmi niiskutti hämmentyneiden kaverien ympäröimänä. Sitten kavereista pisin sanoi ymmärtäväisellä äänellä: ”Ei me sua jätetä yksien korttien takia! Vaan ääliöt tekee niin. Sä oot aina meiän kaveri!!.. Halataanko ystävänpäivän kunniaks?” Mimmi huokaisi helpotuksesta ja sanoi halauksen jälkeen: ”Te ootte mulle tärkeimpiä maailmaassa!!”

 

Alppielain, 8.2.2009